Konttoripisteen uusi ilme terävöittää mielikuvaa ja edistää liiketoiminnan tavoitteita


10.06.2020

Keski-Pohjanmaan Konttoripiste viettää juhlavuotta. Yritykselle tulee syksyllä 2020 täyteen 35 toimintavuotta. Näkyvin merkki juhlavuodesta on se, että Konttoripiste uusii visuaalisen ilmeensä. Uusi ilme alkaa näkyä asteittain enemmän ja enemmän vuoden 2020 aikana.

Konttoripisteen uusi logo ja slogan.

- Uusimme yrityksen ilmeen vastaamaan tämän päivän henkeä ja vastaamaan visuaalisesti paremmin sitä, mitä Konttoripiste on yrityksenä ja mihin olemme matkalla. Tänä päivänä Konttoripiste on eteenpäin katsova, digiajan turvallinen ja strateginen ICT-kumppani, joka omalla toiminnallaan varmistaa, että asiakkaan toimistossa on kaikki hyvin, Konttoripisteen yrittäjä Tuomo Lahti kertoo.

Konttoripisteen pitkä taival on vaatinut jatkuvaa uudistumista.

- Jos yritys haluaa päästä tällä toimialalla tähän ikään, se käytännössä vaatii jatkuvaa uudistumista. Digitalisaatio on kiihdyttänyt tätä uudistumisen sykliä entisestään, Lahti pohtii.

Pitkä ikä ja pitkät perinteet voivat luoda yritykselle myös yllättäviäkin haasteita.

- Aloimme nähdä brändiuudistukselle tarvetta, kun huomasimme, että asiakkaamme näkevät meidät pitkän historiamme takia jopa liian perinteisenä yrityksenä. Kävi ilmi, että asiakkaamme eivät tiedä tarpeeksi selvästi, että Konttoripiste on moderni ICT-asiantuntija. Liikevaihdostamme kuitenkin yli 50 % tulee ICT-laitteista ja ylläpidosta. Sen lisäksi halusimme korostaa, että meitä ajaa eteenpäin juuri kyky ja halu uudistua jatkuvasti.


Tänä päivänä suurin osa Konttoripisteen liikevaihdosta tulee ICT-ratkaisuista ja uuden ilmeen pitää kertoa siitä.

Tarpeesta käytäntöön


Ilmeen uudistuksesta vastasi Viestintätoimisto St. Hurmos.

- Haasteemme oli yhdistää Konttoripisteen pitkät perinteet siihen, että kyseessä on kuitenkin vahvasti nykyaikainen ICT-talo, jonka liiketoiminta perustuu kykyyn uudistua ajan vaatimusten mukaisesti. Etsimme ratkaisua, jossa yhdistyvät digiajan henki ja ripaus retrohenkeä muistuttamaan perinteistä. Samalla lopputuloksen pitää olla myös ajaton, jotta ilme kestää vuosien kulumista ja kovaa käyttöä, St. Hurmoksen yrittäjä Johannes Kuutsa avaa lähtökohtia.

Konttoripisteen uuden ilmeen perustekijät ovat logotyyppi eli yrityksen nimen kirjoitusasu, liikemerkki eli logon kuvallinen symboli, logon yhteydessä esiintyvä slogan ja hiukan uudelleen sävytetty keltainen väri. Keltainen väri sitoo uuden ilmeen yhteen, mutta samalla se kytkeytyy tuttuna, Konttoripisteen pitkään käyttämänä värinä myös yrityksen historiaan ja perinteisiin.


Hahmotelma autojen uudesta tyylistä.

- Liikemerkin oikealle yläviistoon osoittavat visuaaliset linjat viestivät Konttoripisteen pyrkimyksestä mennä aina eteenpäin. Konttoripisteen osaamiseen, asiantuntijuuteen ja jatkuvaan nälkään kehittyä voi aina luottaa. Tämän vaikutuksen korostamiseksi sijoitimme liikemerkin logon kirjoitusasuun nähden oikeaan yläkulmaan eikä vasemmalle tai keskelle.

- Liikemerkissä voi nähdä myös kilven muodon. Konttoripiste on turvallinen ja luotettava strateginen kumppani, jonka missio on ICT-ratkaisuillaan tehdä asiakkaan toimiston arjesta sujuvampaa ja siten parantaa asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta. Kuin muurin harjalla seisova ritari, joka omalla läsnäolollaan varmistaa, että asiakkaan valtakunnassa eli siis toimistossa on kaikki hyvin, Kuutsa jatkaa.

Ilmeen käytännön toteutuksesta vastasi Hurmoksen Art Director Malena Haglund. Haglundin mielestä oli haastavaa ja mielenkiintoista löytää visuaalinen näkökulma ja ilmaisutapa pitkään toimineelle ICT-yritykselle.

- Onneksi Konttoripisteen sisältöstrategiassa viestinnän tavoitteet oli selvästi määritelty. Siitä saimme suuntaviivat uuden ilmeen rakentamiselle, Haglund kertoo.

Haglund selventää työprosessia ja ajatteluaan tarkemmin.

- Ajatuksena oli löytää yhtenäinen muotokieli menneelle ajalle ja nykyiselle digiajalle. Sillä tavalla toteutettuna, että menneisyys on vain pieni häivähdys. Ilmeen nykyaikaisuuden varmistin sillä, että ilme on käytettävyydeltään hyvin monipuolinen ja joustava, kaikki ilmeessä on hyvin raikasta ja selkeää ja typografia on ajatonta.

- Ilmeen ajattomuuden ja kestävyyden kannalta oli tärkeää, että kaikki kikkailu on poistettu ja mitään suunnittelun ratkaisuja ei niin sanotusti viety yli. Näin uusi ilme ei sitoudu tiettyyn aikaan ja sen ajan trendeihin.


Ripaus leikkisää retrohenkeä.

ICT-alan visuaalisesta muotokielestä löytyi myös tapa, jolla Konttoripisteen ilme saatiin kytkettyä yrityksen pitkiin perinteisiin.

- Leikkisää retrohenkeä saatiin häivähdyksen verran mukaan ilmeeseen valitulla tehosteotsikkofontilla ja sillä, millaisen visuaalisen esitystavan valitsimme Konttoripisteen sloganille, Haglund sanoo.

Piditkö julkaisusta? Jaa se verkostollesi!


<< Palaa julkaisuihin

Tilaa uutiskirjeemme

Saat ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa toimistosi arjen tehostamiseksi.