Konttoripiste seuraa jatkuvasti, millaisista uusista tuotteista ja palveluista asiakkaat voisivat hyötyä. Esimerkiksi on tarjolla eri kapasiteetin laitteita erilaisten yritysten tarpeisiin. Palvelut skaalautuvat, ja kullekin asiakkaalle räätälöity ratkaisu löytyy keskustelemalla ja neuvottelemalla.
Jarkko Pelto-Arvo muistuttaa, että kotikonttoriin siirtyvän yrityksen pitää muistaa huolehtia paitsi laitteista, myös etätyössä käytettävien verkkoyhteyksien tietoturvasta.
– Palomuurit kuntoon etäyhteyttä otettaessa, virustorjunta tietokoneeseen ja sähköpostin tupla-autentikointi riittävät jo pitkälle.
Etätyössä pitää huolehtia laitteista, ergonomiasta ja myös tietoturvasta, Konttoripisteen Jarkko Pelto-Arvo muistuttaa.
Konttoripiste tarjoaa myös , jotka suoritetaan useimmiten asiakaskäynneillä. Niiden kysyntä on kulkenut aaltoliikettä pandemian vaiheiden mukaan. Monet
ICT-palvelut voi toteuttaa myös luotettavien ja turvallisten etäyhteyksien välityksellä, kertoo Pelto-Arvo.
Etätöihin siirtyminen on vaikuttanut myös työaikoihin. Ne joustavat entistä enemmän, joten niin joustavat järjestelmäasiantuntijankin työajat. Kun Teams ei toimikaan etäpalaverin alkaessa, avun on oltava käsillä.
– Pyrin palvelemaan ja vastaamaan puhelimeen tarpeen mukaan myös iltaisin ja viikonloppuna, ja paikallekin pääsen yleensä nopealla aikataululla, Jarkko Pelto-Arvo sanoo.
Etätyössä hyviä ja huonoja puolia
Viestintä- ja mainosalalla toimivat yhteydet ja välineet ovat elinehto. Viestintätoimisto St. Hurmoksen viiden hengen tiimi siirtyi kokonaan etätyöhön maaliskuun toisella viikolla. Etätyöjakso jatkui kesälomaan, jonka jälkeen palattiin hetkeksi toimistolle, kunnes etätyö taas jatkui lokakuussa.
Toimitusjohtaja
Johannes Kuutsa sanoo, että kevään nopealla aikataululla muutosta ei ehditty paljon suunnitella. Perusrutiinit etätyöhön olivat olemassa yksittäisten työntekijöiden satunnaisia etätyöpäiviä varten.
– Osalla työntekijöistämme on tehotyöasemat, joiden siirtäminen ei käy yhtä helposti kuin kannettavien tietokoneiden. Kun huomasimme, ettei tilanne mene nopeasti ohi, päätimme siirtää kotitoimistoihin kaikki työvälineet työpöytiä lukuun ottamatta.
Päivärutiiniksi otettiin koko toimiston aamukokous, jossa käytiin läpi edellisen ja tulevan päivän työt. Näin kaikki pysyivät tietoisina siitä, mitä toisilla on meneillään.
Etätyön plussia ja miinuksia laskiessa plussat voittavat. Yllättävänä seurauksena etätyöjaksosta Hurmoksen liikevaihto kasvoi, kun toiminta tehostui ja projektien läpimenoajat lyhenivät.
– Etätyö sopii hyvin keskittymistä vaativiin työvaiheisiin, Kuutsa toteaa.
Toimivat etäyhteydet ovat onnistumisen edellytys nykyaikaisessa tiimityössä.
Työaikaa säästyi myös siinä, että palavereja pidettiin etäyhteyksin: kokouksista tuli napakampia ja siirtymäajat jäivät pois. Toisaalta etäpalaverit tuottivat välillä päänvaivaa. Yhteydet eivät aina toimineet toivotusti, ja väärinymmärryksiäkin sattui.
Etätyön vaikutukset myös Keski-Pohjanmaan Konttoripisteen myyntiin ovat olleet positiivisia, kertoo Jarkko Pelto-Arvo.
– Olemme saaneet tehdä töitä normaaliin tahtiin, vaikka myös meidän yrityksessämme on työskennelty osittain etänä.
Hurmoksen toimisto jatkaa etätöitä toistaiseksi. Pakon edessä tehty ratkaisu kääntyikin hyödyksi: kokemukset osoittavat, että etätyömahdollisuuksia kannattaa jatkossakin hyödyntää silloin, kun työ sen sallii.
Työvälineiden on kuitenkin oltava kunnossa. Hurmos aikoo suunnitella yhdessä kumppaninsa Konttoripisteen kanssa sopivat tietokone-, näyttö- ja telakkaratkaisut viestintätoimiston liikkuvan työn tarpeisiin. Ajatuksena on, ettei työn tekemisen paikalla olisi merkitystä, vaan työntekijä voisi valita sen haluamallaan tavalla.
- Aloimme itse asiassa suunnitella koko toimitilaratkaisuamme uudelleen sen mukaan, että työtä tehdään jatkossa liikkuvammin ja joustavammin, mutta toimisto on silti tukikohta, jota tarvitaan, Johannes Kuutsa sanoo.
Teksti: Elina Teerijoki